لوگو چیست؟
لوگو چیست؟ لوگو یک عنصر طراحی گرافیکی است که از کلمات (تایپوگرافی)، تصاویر، اشکال، نمادها و رنگها برای شناسایی و نمایش یک برند، کسبوکار یا محصول تشکیل شده است. انواع خاصی از لوگوها در اشکال و اندازههای مختلفی وجود دارند، از لوگوتایپهای متنی ساده گرفته تا لوگوهای انتزاعی (در ادامه به جزئیات بیشتری درباره آنها میپردازیم).
باور کنید یا نه، مفهوم لوگو هزاران سال قدمت دارد. به نقاشیهای غارنشینان اولیه و نمادهایی که برای ارتباطات ساده استفاده میکردند فکر کنید. یا نقوش خاصی که در هیروگلیفهای مصر باستان یا نشانهای خانوادگی در قرون وسطی دیده میشد (مانند خاندان استارک و خاندان لنیستر). با اینکه لوگوهای مدرن امروزی ممکن است ظاهر و حس متفاوتی داشته باشند، اما هدف اصلی آنها یکسان است: شناسایی.
پل رند، پدر طراحی گرافیک، یک بار گفت: “لوگو (مستقیماً) چیزی را نمیفروشد، بلکه آن را شناسایی میکند.” با این جمله در ذهن، به یاد داشته باشید که لوگوی شما مانند روح شرکت شماست و به همین دلیل باید ثابت، قابل تشخیص و تداعیگر حسی مثبت و معنادار باشد. یک لوگوی خوب باید روح برند شما را در تمام عناصر بصری و کانالهای بازاریابی تزریق کند.

اهمیت لوگو چیست؟
حال که با عنوان مهم لوگو چیست آشنا شدید می پردازیم به اهمیت آن، اگرچه عملکرد اصلی یک لوگو کمک به شناسایی است، اما در واقع کارهای بسیار بیشتری انجام میدهد. بیایید نگاه دقیقتری به کارهایی که یک لوگو میتواند برای کسبوکار یا برند شخصی شما انجام دهد و دلیل اهمیت آن بیندازیم.
- اولین تأثیر را ایجاد میکند: همانطور که میگویند: “هیچوقت فرصت دومی برای ایجاد یک اولین تأثیر خوب ندارید”، و لوگو راهی عالی برای ایجاد یک تأثیر بهیادماندنی است که توجه مشتریان را جلب و علاقه آنها را برمیانگیزد. لوگوی شما اغلب اولین و برجستهترین چیزی است که توسط مخاطبان دیده میشود.
- به شما کمک میکند در میان رقبا متمایز شوید: در دریای بیپایان محتوا و تبلیغات، یک لوگوی فراموشنشدنی باید به اندازهای متفاوت باشد که در ذهن مصرفکنندگان شما برجسته شود. شما میتوانید با تحقیق درباره رقبا و برندینگ آنها به این هدف برسید تا خود را متمایز کرده و برندتان را به شکلی قوی جایگاهسازی کنید.
- هویت برند شما را شکل میدهد: شما میخواهید یک ظاهر متمایز و منسجم داشته باشید که بلافاصله نشان دهد برند شما چه ارزشی دارد و چگونه درک خواهد شد. این موضوع به عنوان هویت برند شناخته میشود و به ظاهر بصری خاصی اشاره دارد که برند شما توسعه خواهد داد. لوگوی متمایزی که ایجاد میکنید میتواند به عنوان یک نقطه شروع برای ساختن هویت برند باشد و باید با چشمانداز کلی شما همسو باشد.
- یک ابزار استراتژیک برای برندینگ میسازد: وقتی صحبت از برندینگ میشود، داشتن یک استراتژی برند به خوبی تعریفشده که به وضوح ارزشها و اهداف شما را مشخص میکند، مهم است. لوگوی خود را مانند تکهای از این پازل، یک جزء ذاتی از این استراتژی در نظر بگیرید که میتواند پیام برند شما را در کانالهای بازاریابی مختلف منتقل کند. برای مثال، لوگوی شما میتواند در وبسایت، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، کارتهای ویزیت، بستهبندی، مکانهای فیزیکی و بسیاری جاهای دیگر استفاده شود.
- آگاهی از برند را ترویج میدهد: با رشد برند شما، لوگوی شما نیز همراه با آن رشد میکند و برای مخاطبان و جهان آشناتر میشود. به عنوان مثال، به زمانی فکر کنید که شخصی را دیدهاید که از فنجان استارباکس قهوه مینوشد، فوراً میدانید که آن قهوه از کجا آمده است. یا اینکه چگونه برخی از بهترین لوگوهای پادکست فوراً قابل تشخیص هستند. اینگونه است که یک لوگوی قوی میتواند به ایجاد ارتباطات قدرتمند در ذهن مشتریان شما کمک کند و اعتماد و وفاداری به برندتان را تقویت کند.
- پیام شما را تقویت میکند: لوگو یک راه مؤثر برای اطلاعرسانی به مشتریان درباره شرکت شما بدون استفاده از هیچ کلمهای است. در عرض چند ثانیه، یک نماد ساده میتواند نشان دهد که در چه صنعتی فعالیت میکنید، چه نوع خدماتی ارائه میدهید، ارزشهای برندتان چیست (بسیاری از لوگوهای کلیسا نمونه عالی این مورد هستند) و حس کلی کسبوکار شما را بیان کند.
مهمترین عناصر لوگو چیست؟
هنگام تصمیمگیری درباره نحوه طراحی لوگو، چند مؤلفه وجود دارد که باید در کنار هم قرار گیرند تا سبک منحصر به فرد شما را بسازند. برخی از لوگوها فقط از عناصر خاصی استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر همه آنها را ترکیب میکنند. صرف نظر از اینکه کدام یک را برای لوگوی خود انتخاب میکنید، مهم است که با تمام این ایدهها آشنا باشید تا بهترین انتخاب را برای برندتان انجام دهید.
همچنین بخوانید: هزینه لوگو چقدر است؟
کلید یک طراحی لوگو حرفه ای این است که سعی کنید جوهره برند خود را به تصویر بکشید و آن را ساده نگه دارید. علاوه بر این، باید از روندهای طراحی لوگو آگاه باشید تا با تغییرات روز همراه شوید و از آنها الهام بگیرید. اگرچه ممکن است استفاده از آخرین مدها در لوگوی شما ایده خوبی به نظر برسد، اما ابتدا باید بررسی کنید که آیا آن طرح میتواند با برند شما رشد کند و به مرور زمان مرتبط باقی بماند یا خیر.
رنگ
انتخاب رنگهای لوگو چیست؟ شما فقط به انتخاب رنگهای مورد علاقه شما محدود نمیشود، بلکه یک فرآیند پیچیده است که نیاز به تحقیق و تفکر دارد. در ابتدا، درک روانشناسی لوگو چیست؟ به شما کمک میکند تا تأثیری را که رنگها بر درک برند دارند، بشناسید و به مخاطبان خود بفهمانید که برند شما نماینده چیست. ترکیب رنگهای لوگوی مناسب میتواند لوگوی شما را بسازد یا خراب کند و بر احساسات یا عواطف مرتبط با برند شما تأثیر بگذارد.
فرض کنید یک کسبوکار پوشک پارچهای راهاندازی میکنید که مادران هزارهای (Millennial moms) با علاقه به پایداری را هدف قرار دادهاید. ممکن است رنگهای سفید یا کدر را برای نشان دادن پاکی، بیگناهی و راحتی انتخاب کنید. یا اگر قصد فروش کیف پولهای بسیار شیک و گرانقیمت را دارید، ممکن است سایههای قدرتمند و ظریفی مانند مشکی، زغالی یا طلایی را انتخاب کنید.
با اینکه ممکن است وسوسه شوید که هر رنگی را امتحان کنید، قانون کلی این است که از حداکثر سه رنگ در لوگوی خود استفاده کنید. استفاده از تعداد زیادی سایه ممکن است گیجکننده و طاقتفرسا شود. به رنگهای لوگوی زیر نگاهی بیندازید تا الهام بگیرید (یا این ایدههای رنگی لوگو را کاوش کنید).
- Whole Foods Market: این فروشگاه زنجیرهای مواد غذایی ارگانیک و طبیعی، از رنگ سبز در لوگوی قدیمی و جدید خود استفاده میکند. رنگ سبز به طور جهانی نماد طبیعت، سلامت، شانس، آرامش و حسادت است. این لوگوی ساده به راحتی پیام Whole Foods را منتقل میکند و فوراً به مشتریان (و رقبا) میفهماند که این برند در چه زمینهای فعالیت دارد.
- IKEA: اگرچه آبی و زرد ممکن است فوراً شما را به یاد مبلمان نیندازند، اما این رنگها نماد احساسات خاصی هستند. زرد بیانگر شادی و نشاط است و آبی نماد اعتماد و ثبات است. با استفاده از این دو رنگ جسورانه در کنار هم، لوگوی IKEA قابل تشخیص است و به وضوح شخصیت برند آنها را منتقل میکند. جالبتر اینکه، IKEA این رنگها را با پرچم سوئد، کشور مادریاش، مشترک است که به ساختن هویت برند به شکلی معتبرتر کمک میکند.

تایپوگرافی
به طور خلاصه، تایپوگرافی به سبک، ظاهر و ساختار فونت استفاده شده در متن لوگوی شما اشاره دارد. حروف میتوانند به صورت متفاوتی چیده شوند، روی هم قرار بگیرند، وارونه شوند یا به روشهای خلاقانه زیادی قرار داده شوند تا یک طراحی لوگوی تأثیرگذار ایجاد کنند. لوگوهای مبتنی بر متن همچنین میتوانند به عنوان حروفنگار، لوگوتایپ و مونوگرام نامیده شوند.
در طول فرآیند خلاقیت، میتوانید بهترین فونتها برای لوگو را مرور کرده و سعی کنید با انتخاب سبکی که با ارزشهای برند شما همسو است، به زبان برندتان صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر در صنعت بهداشت یا پزشکی هستید، ممکن است بخواهید از یک فونت سنتی استفاده کنید که برای مخاطبان شما قابل اعتماد به نظر برسد. همانطور که قانون برای رنگها اعمال میشود، توصیه میشود برای حفظ سادگی و ثبات، از بیش از ۲ یا ۳ فونت استفاده نکنید.
بیایید به چند نمونه قوی از لوگوهای تایپوگرافی نگاهی بیندازیم.
- The New York Times: شاید یکی از قابل تشخیصترین لوگوها با فونتی بسیار برجسته، نیویورک تایمز این نسخه از لوگوی خود را برای تقریباً ۱۵۰ سال استفاده کرده است. فونت بر اساس نوع حروف “Blackletter” است که به آن “Gothic” نیز گفته میشود و بسته به رنگ پسزمینه که روی آن چاپ میشود، همیشه به رنگ سیاه یا سفید ظاهر میشود. هنگام دیدن این تایپوگرافی، خواننده فوراً منبع را میشناسد که بخشی از هویت روزنامه در ارائه اخبار معتبر و قابل اعتماد به خوانندگانش است.
- Barbie: این لوگوی صورتی و بازیگوش از تایپوگرافی و رنگ برای شخصیتبخشی به عروسک نمادین استفاده میکند. اگرچه باربی و برندینگ او از اولین حضورش در سال ۱۹۵۹ تکامل یافتهاند، اما هویت اصلی یکسان باقی مانده است. لوگوی باربی به طور مداوم زیبا و سرگرمکننده است و به شیوهای مؤثر و چشمنواز با مخاطبان هدف خود صحبت میکند.
Louis Vuitton: یکی از مشهورترین برندهای لوکس، لوگوی لویی ویتون فوراً قابل شناسایی است، با مونوگرام “LV” مشخص میشود. لوگوهای مونوگرام (یا حروفنگار) معمولاً از دو یا سه حرف از نام یا حروف اول کسبوکار شما تشکیل شدهاند. این رویکرد ساده اما مؤثر، ثبات ایجاد میکند و اغلب به یادماندنیتر است.
تصاویر
یک تصویر به اندازه هزار کلمه ارزش دارد، و وقتی نوبت به لوگوی شما میرسد، استفاده از تصویر به شما فرصتی میدهد تا پیام خود را منتقل کنید. گرافیکها در لوگوها میتوانند ساده یا پیچیده، تزئینی یا کاربردی، مستقل یا همراه با متن باشند. در حالت ایدهآل، تصاویر باید نماینده خود محصول یا یک کیفیت تجربی مرتبط با کسبوکار شما باشند.
با این حال، گاهی اوقات لوگوها از تصاویر انتزاعی برای بیان خلاقیت و شخصیتبخشی به برند خود استفاده میکنند. هنگام استفاده از تصاویر غیرمتعارف یا خارج از چارچوب، توصیه میشود این ایدهها را به یک داستان یا احساس مرتبط با محصول خود وصل کنید. به یاد داشته باشید که هر تصویری که استفاده میکنید باید مقیاسپذیر و سازگار باشد، به این معنی که میتواند برای مواد برندینگ مختلف تغییر اندازه یا قالببندی شود و همچنان قابل شناسایی باشد. همیشه میتوانید از یک ابزار تغییر اندازه تصویر برای کمک به این کار استفاده کنید. علاوه بر این، اگر از یک تصویر پیچیده استفاده میکنید، باید نسخههای مختلفی از لوگو را برای پلتفرمها و رزولوشنهای مختلف طراحی کنید.
در اینجا چند نمونه از تصاویر و گرافیکهایی که با موفقیت در لوگوها استفاده شدهاند آورده شده است.
- Patagonia: پاتاگونیا که به خاطر لباسهای پایدار فضای باز و تأثیر مثبت محیطیاش شناخته شده است، نام خود را از منطقه مشترک بین آرژانتین و شیلی گرفته است. لوگوی آنها یک نمونه عالی از تصویری است که کوه معروف Monte Fitz Roy، واقع در میدان یخ پاتاگونیا جنوبی، را به تصویر میکشد. این لوگو با سادهسازی و شیکسازی یک تصویر پیچیده، به طور مؤثر نام و شخصیت برند را به نمایش میگذارد. همچنین در پیکربندیهای مختلفی ظاهر میشود، گاهی اوقات بدون رنگ یا متن دیده میشود، که نمونهای برجسته از مقیاسپذیری و سازگاری در طراحی لوگو حرفه ای است.
- National Basketball Association (NBA): این لوگوی ورزشی نمادین از یک عکس واقعی از بازیکن لس آنجلس لیکرز، جری وست، استفاده میکند که به یک سایه ساده تبدیل شده است. لوگوی NBA متمایز است و به طور کامل ماهیت بازی را در یک گرافیک ساده نشان میدهد. این طرح که با یک پالت سهرنگ قرمز، سفید و آبی ترکیب شده است، در ابتدا برای ایجاد یک حس میهنپرستانه در نظر گرفته شده بود. میتوانید ببینید که چگونه این لوگو اهمیت یک تصویر بصری واضح را نشان میدهد که فوراً نماد چیزی است که برند یا سازمان نمایانگر آن است.
- Target: تارگت، فروشگاه دوستداشتنی برای مواد غذایی، لباس، محصولات زیبایی، اسباببازی و…، به راحتی توسط لوگوی ساده و در عین حال عالیاش قابل تشخیص است. این لوگو هم نام شرکت و هم ارزشهای آن را نشان میدهد. نماد سیبل (bullseye) هدف اصلی آنها را نمادین میکند: ارزش بالا و “زدن به هدف”. از آنجایی که لوگوی آنها بسیار قابل شناسایی است، شرکت اغلب از آن بدون نیاز به نام خود یا هر کلمهای استفاده میکند.
- Spotify: لوگوی اسپاتیفای نمونهای از یک تصویر انتزاعی است که با این حال توانسته است برند را به تصویر بکشد. این سرویس پخش موسیقی از یک دایره سبز ساده با سه خط افقی به عنوان لوگوی خود استفاده میکند. این خطوط برای نشان دادن امواج صوتی در نظر گرفته شدهاند و عمداً کج هستند تا شخصیت را اضافه کرده و برند را “انسانیتر” جلوه دهند. خود گرافیک انتزاعی است، اما داستان پشت آن از نظر مفهومی و بصری منطقی است و هویت و ارزشهای برند را حفظ میکند.
تگلاین (شعار)
تگلاین زیر یا اطراف یک لوگو چیست؟ مجموعهای از کلمات (معمولاً بین دو تا هفت کلمه) است که قلب یا روح برند را به تصویر میکشد. این میتواند برای بیان اینکه کسبوکار شما چه کاری انجام میدهد یا چه چیزی را نشان میدهد، مفید باشد. همه لوگوها به تگلاین نیاز ندارند، اما مطمئناً میتواند تأثیرگذار باشد و به انتقال پیام برند و ایجاد آگاهی از برند کمک کند.
چند نمونه از تگلاینهای معروف لوگو را بررسی کنید.

- LG: به گفته LG، “حروف “L” و “G” در یک دایره نماد جهان، آینده، جوانی، انسانیت و فناوری هستند.” تگلاین آنها به طور مؤثر هم ارزشهای اصلی آنها را بیان میکند و همچنین موفق میشود از همان دو حرف نام برند خود برای انتقال بیشتر پیام استفاده کند.

- BMW: تگلاین BMW از یک کمپین بازاریابی استراتژیک در دهه ۱۹۷۰ متولد شد که هدف آن بازتعریف درک برند برای ایجاد یک ایده و یک وعده از آنچه خودروهای BMW نشان میدهند، بود. این تلاش چنان موفق بود که BMW با تگلاین خود، “The Ultimate Driving Machine” (بهترین ماشین رانندگی)، مترادف شده است.
کاربرد های رایج لوگو چیست؟
- وبسایتها: به عنوان بخشی از شناخت برند، داشتن لوگوی خود در سایت به شناسایی شرکت و ایجاد ثبات در حضور آنلاین شما کمک میکند. وقتی یک وبسایت ایجاد میکنید، مطمئن شوید که لوگوی شما برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده و قابل تشخیص است. لوگوها معمولاً در هدر و/یا فوتر سایت شما قرار میگیرند، اغلب به سمت چپ تراز میشوند و به طور ایدهآل به صفحه اصلی لینک میشوند. علاوه بر این، لوگوی شما میتواند به عنوان favicon وبسایت شما، آیکون کوچکی که در پنجره مرورگر ظاهر میشود، استفاده شود.
- کارتهای ویزیت: وقتی کارت ویزیت طراحی میکنید، به یاد داشته باشید که مانند یک یادگاری کوچک است، چیزی برای مشتریان بالقوه شما که به صورت فیزیکی آن را نگه میدارند. نمایش لوگوی شما روی کارتهای ویزیت یک فرصت عالی برای یادآوری آنها است تا بعداً به شما مراجعه کنند.
- محصولات، بستهبندی، کالاها: بزرگ یا کوچک، قرار دادن لوگوی خود روی تمام محصولات و کالاهای خود برای شناخت برند بسیار مهم است. همچنین راهی عالی برای ایجاد اعتماد و وفاداری است. تصور کنید کسی با یک کیف که لوگوی شرکت شما روی آن است، در خیابان راه میرود—این یک تبلیغ رایگان و اثبات اجتماعی است.
- ارتباطات با مشتری: لوگوی شما باید در هر نوع ارتباطی با مشتریان، از جمله ایمیلها، خبرنامهها، کمپینها و پیامرسانی فوری ظاهر شود. این تعاملات باید برای مخاطبان شما به راحتی قابل شناسایی باشد تا فوراً بدانند با چه کسی صحبت میکنند. این یک تقویت هویت برند است و به اعتبار شرکت شما میافزاید.
- رسانههای اجتماعی: داشتن لوگوی خود در تمام کانالهای رسانههای اجتماعی به ایجاد یک حضور اجتماعی منسجم کمک میکند. از آنجایی که رسانههای اجتماعی به اشتراکگذاری مربوط میشوند، میخواهید مطمئن شوید که عکسها و تصاویر بصری شما برندسازی شدهاند. این موضوع نه تنها برای پستها در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین یا یوتیوب، بلکه برای پلتفرمهای دیگری مانند ردیت و Quora نیز صدق میکند.
داراییهای داخلی: فراتر از کاربردهای خارجی، لوگوی شما یک هدف مهم و ضروری در داخل شرکت دارد—ترویج فرهنگ سازمانی شما. مواردی مانند ارائههای سراسر شرکت، ایمیلها یا جلسات آموزشی باید همیشه لوگوی شما را شامل شوند. علاوه بر این، اگر کالاهای تبلیغاتی برای کارکنان ایجاد میکنید، میخواهید تیم شما لوگوی شما را با افتخار بپوشد. و این چیزی است که شما نیز میتوانید به آن افتخار کنید.
ویژگی های یک لوگو خوب چیست؟
یک لوگوی خوب باید ساده، به یادماندنی، همهکاره، مناسب و متمایز باشد.
- ساده: یک لوگوی خوب باید آسان برای درک و به خاطر سپردن باشد، این به معنی اجتناب از طرحهای پیچیده است که تکثیر آنها در داراییهای متعدد دشوار است. لوگو در یک وبسایت، روی مواد بازاریابی فیزیکی از جمله تبلیغات چاپی و تابلوها، و همچنین در منابع دیجیتال استفاده میشود. باید قالببندی آن آسان باشد و روی هر دارایی خوب به نظر برسد.
- به یادماندنی: یک لوگوی خوب باید منحصر به فرد باشد و از رقبا متمایز شود. همیشه به دنبال طرحی باشید که به راحتی قابل تشخیص و به خاطر سپردن باشد.
- همهکاره (Versatile): یک لوگوی خوب باید بتواند در محیطها و اندازههای مختلفی استفاده شود. باید در هر دو حالت سیاه و سفید و رنگی خوب به نظر برسد و باید مقیاسپذیر به هر اندازهای باشد بدون اینکه تأثیر خود را از دست بدهد.
- مناسب: یک لوگوی خوب باید به برند و مخاطبان هدف شما مرتبط باشد. باید ارزشها و شخصیت برند شما را منعکس کند و باید نه تنها برای شما و کارمندانتان، بلکه برای مشتریانتان نیز جذاب باشد.
- متمایز: یک لوگوی خوب باید منحصر به فرد باشد و از رقبا متمایز شود. از طرحهای عمومی که شبیه لوگوهای دیگر هستند، اجتناب کنید.
- مرتبط: یک لوگو باید مرتبط باشد تا تشخیص فوری ایجاد کند و یک تأثیر اولیه و ماندگار قوی از یک برند ایجاد کند. به عنوان مثال، یک کسبوکار راه رفتن با حیوانات خانگی که سگی را در لوگوی خود نشان میدهد. کمتر مرتبط خواهد بود که تصویری از یک فیل را در آن قرار دهد.
- همیشگی (Timeless): یک لوگو باید برای شناخت بلندمدت برند، همیشگی باشد. یک طراحی همیشگی حتی اگر روندها تغییر کنند، مؤثر و مرتبط باقی میماند و نیاز به طراحی مجدد مکرر را کاهش میدهد. این ثبات به وفاداری به برند کمک میکند و با اجتناب از تلاشهای پرهزینه برای برندسازی مجدد در آینده، در منابع کسبوکار صرفهجویی میکند.

نکته اضافی برای ایجاد یک لوگو چیست؟
از فضای منفی استفاده کنید: فضای منفی، فضای خالی بین عناصر لوگوی شما است. میتوان از آن برای ایجاد حس تعادل و هماهنگی در طراحی شما استفاده کرد.
- از رنگ عاقلانه استفاده کنید: رنگ میتواند تأثیر قدرتمندی بر احساسات داشته باشد، بنابراین رنگهایی را انتخاب کنید که با ارزشهای برند و مخاطبان هدف شما همسو باشند.
- از تایپوگرافی به طور مؤثر استفاده کنید: فونتی که برای لوگوی خود انتخاب میکنید میتواند تأثیر زیادی بر ظاهر و حس کلی برند شما داشته باشد. فونتی را انتخاب کنید که هم از نظر بصری جذاب و هم خوانا باشد.
- بازخورد جمعآوری کنید: وقتی چند طرح لوگو دارید، آنها را به دوستان، خانواده و همکاران خود نشان دهید تا بازخورد آنها را دریافت کنید. این کار میتواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی طرح خود را شناسایی کرده و مطمئن شوید که مؤثر و جذاب است. از بازخورد گرفتن نترسید، بهتر است آن را از افراد نزدیک به خود دریافت کنید تا از مشتریان آینده.
تقاوت برندینگ با لوگو چیست؟
لوگو یک نشان بصری است که نماینده یک شرکت یا برند است. اغلب اولین چیزی است که مشتریان میبینند و درباره یک برند به خاطر میآورند. لوگو میتواند یک نشانکلمه ساده، یک نماد گرافیکی یا ترکیبی از هر دو باشد.
برندینگ فرآیند ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای یک شرکت یا برند است. این شامل توسعه رسالت، ارزشها و شخصیت شرکت است. همچنین شامل ایجاد یک هویت بصری است که شامل لوگو، تایپوگرافی، رنگها و زیباییشناسی کلی برند میشود.
اگرچه لوگو بخش مهمی از برندینگ است، اما تنها یک تکه از پازل است. برندینگ یک مفهوم جامعتر است که همه چیزهایی را که یک شرکت را منحصر به فرد میکند، در بر میگیرد.