هر زمان که طراحان این سؤال (لوگوتایپ چیست) را از من میپرسند، همیشه چند ثانیهای مکث میکنم تا تفاوتها را در ذهنم مرور کنم. میگویند این کار ایرادی ندارد؛ چون وقتی پای برندسازی کسبوکارتان در میان باشد، واقعاً به پاسخ درست نیاز دارید.
یک پاسخ درست، هسته اصلی هویت بصری برند شما را شکل میدهد. به مردم میگوید که شما چه کسی هستید و چه چیزی ارائه میدهید. تضمین میکند که مشتریان شما را میشناسند، به خاطر میسپارند و دوباره به شما مراجعه میکنند.
در این مقاله، تفاوتهای بین لوگوتایپ، لوگومارک و لوگو را بررسی میکنیم. همچنین نقاط قوت و ضعف هر یک را مرور خواهیم کرد و در نهایت توصیههایی برای طراحی یک لوگوی حرفهای برای کسبوکارتان ارائه میدهیم.

لوگو، لوگومارک و لوگوتایپ چیست؟
اگر کسی فریاد بزند «لوگو!»، احتمالاً هر کدام از ما به چیز متفاوتی فکر میکنیم.
برای من، همیشه نوشته کوکاکولا به ذهنم میآید، اما ممکن است شما طرفدار اپل باشید. یا شاید نتفلیکس با آن حرف «N» معروفش. اینها شاید خیلی با هم فرق داشته باشند، اما همگی لوگوهای عالی محسوب میشوند.
اگر این درست است، پس یک لوگوتایپ چیست؟ آیا حروف است؟ کلمات؟ یا شاید یک بادامزمینی؟
بله، هرچقدر هم عجیب به نظر برسد، یک لوگو میتواند تمام اینها باشد. در حقیقت، هرگونه نمایش بصری از یک سازمان، محصول یا خدمات، لوگو نامیده میشود. این شامل همه چیز از شخصیتهای نمادین (Mascot) گرفته تا نشانها (Emblems) و علامتهای ترکیبی (Combination Marks) میشود.
اما لوگوها میتوانند تنها شامل نام یا حروف اول یک شرکت هم باشند که به آنها لوگوتایپ میگوییم.
هر لوگویی که دارای تصویر یا نماد باشد، لوگومارک نامیده میشود.
به طور خلاصه، هر لوگویی که بر پایه متن باشد، چه کلمات کامل و چه حروف اول، لوگوتایپ نام دارد. در مقابل، لوگوهایی که بر اساس تصویر هستند، به لوگومارک معروفند.
در ادامه، نگاهی عمیقتر به تفاوتهای این دو میاندازیم تا قبل از شروع طراحی لوگو، آنها را در نظر بگیرید.
لوگوتایپ چیست؟
برای پاسخ به اسن که لوگوتایپ چیست باید بگوییم، لوگوتایپ هر لوگویی است که از متن استفاده میکند. این نوع لوگو دو شکل دارد: وردمارک که از نام کامل شرکت استفاده میکند، و مونوگرام که از حروف اول یا تکحرفها تشکیل شده است.
در اینجا دو مثال معروف آورده شده است:
این نمونهها به مرور زمان به یادماندنی شدند، اما استفاده از لوگوتایپ برای کسبوکارهای نوپا هم میتواند بسیار مفید باشد.
اگر نام شرکت شما کوتاه و جذاب است، یک لوگوتایپ با طراحی خوب میتواند آن را برجستهتر کند. یک نام هوشمندانه که با یک فونت منحصربهفرد و رنگبندی خیرهکننده نوشته شود، میتواند به تثبیت کسبوکارتان در بازار رقابتی کمک کند.
لوگوتایپ جذاب است، زیرا میتواند یک گزینه مقرونبهصرفه باشد. با این حال، پیشنهاد میکنم برای طراحی یک لوگوتایپ حرفهای برنامهریزی کنید.
چرا؟
- هر فونت شخصیت متفاوتی دارد که بر نحوه درک مشتریان از کسبوکار شما تأثیر میگذارد. ارزشها، فرهنگ و شخصیت یک برند تنها از طریق انتخاب فونت قابل درک است. مثلاً آیا حاضرید به بانکی اعتماد کنید که فونت لوگویش شبیه لوگوی لگو (Lego) باشد؟
- مقیاسپذیری لوگوتایپ در کانالهای بازاریابی مختلف ممکن است دشوار باشد. به خصوص خوانایی آنها روی کارتهای ویزیت میتواند چالشبرانگیز باشد.
- اکثر فونتهای رایج به اندازه کافی برای انتقال تمایز و شخصیت برند شما منحصربهفرد نیستند. مثلاً دوست دارید با لوگوهایی رقابت کنید که از فونتهای مشابه شما استفاده کردهاند؟

لوگومارک چیست؟
حال که فهم سوال لوگوتایپ چیست برای شما ساده تر شده است، لوگومارک هر لوگویی است که از تصویر یا نماد استفاده میکند.
شما میتوانید از یک نماد واقعی، مانند پرنده آبی توییتر، یا یک نماد انتزاعی، مانند سووُش (Swoosh) نایکی، استفاده کنید.
حتی میتوانید از یک آیکون استفاده کنید، هرچند که توصیه نمیکنیم. زیرا آیکونها به دلیل استفاده روزمره بسیار عمومی شدهاند و فرصت محدودی برای ایجاد هویت خاص خودتان خواهید داشت.
چگونه میتوانید یک نماد انتزاعی طراحی کنید؟ برای این کار، یک طراح حرفهای توصیه میشود.
چرا؟
- طراحان حرفهای میدانند چگونه از روانشناسی رنگ به صورت مؤثر استفاده کنند و احساسات مناسب را در مشتریان شما برانگیزند.
- یک طراح حرفهای میتواند از آزادی خلاقانه برای ارائه لوگویی که ارزش پیشنهادی و نقطه فروش منحصربهفرد شما را به تصویر میکشد، بهره ببرد.
- اگر یک کسبوکار با سابقه و شناختهشده دارید، طراحی یک لوگوی انتزاعی برایتان راحتتر است.
- از طرف دیگر، یک لوگو با نماد واقعی برای یک کسبوکار جدید یا نوظهور مناسبتر است. آنها میتوانند از تداعیها و شناختی که در ذهن شرکا و مشتریان بالقوه وجود دارد، بهره ببرند.
لوگوی ترکیبی
اگر همچنان نمیدانید کدام لوگو برای شما مناسبتر است، تنها نیستید. اگر به اطراف خود نگاه کنید، خواهید دید که بسیاری از سازمانها از یک ترکیب لوگوتایپ و لوگومارک استفاده میکنند.
لوگوی PGN نمونه خوبی است که با ترکیب لوگوتایپ و لوگومارک، ارزشها و نقش کسبوکار را به خوبی منتقل میکند.
نکته مهم این است که هر یک از عناصر این لوگو، اگر به صورت جداگانه استفاده شوند، قابل شناسایی هستند.
وقتی تازه شروع به کار کردهاید، یک استراتژی ترکیبی میتواند به شما کمک کند تا لوگومارک خود را بیشتر بشناسانید. این کار در صورتی که تصمیم به تغییر لوگو داشته باشید نیز مفید است و فرآیند معرفی یک لوگومارک یا لوگوتایپ جدید را آسانتر میکند.

لوگوی حرفهای را از کجا تهیه کنیم؟
حالا که بهترین نوع لوگو را برای سازمان خود انتخاب کردهاید، باید به این فکر کنید که چگونه آن را طراحی کنید. خوشبختانه، بسته به بودجه و نیازهایتان، سه گزینه قوی پیش رو دارید:
- میتوانید از یکی از بهترین لوگوسازها استفاده کرده و لوگوی خودتان را بسازید.
- اگر بودجه کافی دارید، یک فریلنسر میتواند به شما در طراحی کمک کند.
- میتوانید برای طراحی لوگوی جدید خود به یک آژانس طراحی مراجعه کنید.
کدام گزینه بهترین است؟ بستگی دارد:
چرا باید لوگوی خودتان را بسازید؟ اگرچه در این مسیر ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوید، اما میتوانید ایدههای مختلفی را امتحان کرده و بعداً تصمیم بگیرید. اگر دیدگاه قوی دارید، سعی کنید لوگو را خودتان طراحی کنید. با استفاده از یک لوگوساز رایگان، ببینید که رنگها، متنها و فونتهای مختلف چگونه با هم کار میکنند. حتی اگر از نتیجه نهایی راضی نباشید، یک پیشطرح برای ارائه به یک طراح حرفهای خواهید داشت.
چرا باید یک آژانس طراحی استخدام کنید؟ استخدام یک آژانس طراحی گرانترین گزینه در این لیست است و به تعهد بالایی نیاز دارد. اما دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. نتیجه نهایی یک طرح در سطح جهانی است که توسط تیمی از طراحان با مشتریان رده بالا ساخته شده است. این فقط به نتیجه کار محدود نمیشود. آژانسهای طراحی یک مرحله کشف کامل دارند، جلسات برگزار میکنند و با دقت تمام با شما کار میکنند. شما میتوانید آژانسهای طراحی برند را پیدا کنید که در کل فرآیند، از ساخت لوگو تا ایجاد استراتژیهایی برای استفاده از آن، به شما کمک کنند. حتی میتوانید آژانسهایی مانند موشن گرافی را پیدا کنید که میتوانند به شما در ساخت وبسایت و ایجاد هویت بصری برای آن کمک کنند.

نتیجهگیری
حالا که تفاوت بین لوگوتایپ، لوگومارک و لوگو را میدانید، آمادهاید تا برای کسبوکار یا سازمان خود یک لوگوی حرفهای تهیه کنید.
با موشن گرافی تبلیغات خود را هدفمند کنید.